شهر زیبای فین  * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهر زیبای فین * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهرفین .جاذبه های گردشگری.قلعه فین.استخرفین-دانلود نرم افزارجدید- بازی موبایل .ترفند.آموزش.فتوشاپ.کتاب الکترونیک
شهر زیبای فین  * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهر زیبای فین * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهرفین .جاذبه های گردشگری.قلعه فین.استخرفین-دانلود نرم افزارجدید- بازی موبایل .ترفند.آموزش.فتوشاپ.کتاب الکترونیک

گزارشی از وضعیت خرما در فین


    

به گزارش خبرنگار شهر زیبای فین : امسال خرمای فین حال خوشی ندارد. با وجود آفت شیرو ( زنجره خرما ) که چند ماه پیش بر جان نخل های فین افتاده بود امسال خرمایی از نخل ها پایین نیامد و هر انچه هم بود کیفیت مناسبی نداشت یا خشک  و غذای دامها شد.

با وجود گزارش ها متعدد بنده در همین وبلاگ و شکایات و پیگیری های متعدد اما کسی صدای کشاورزان بیچاره فین را نشنید و متأسفانه امسال هم شاهد ضرر دو چندان کشاورزان بودیم.

نمی دانم مسئولی نیست یا اگر هست گوش شنوایی ندارند . چقدر باید این بندگان خدا ضرر کنند تا کسی حرفشان را بشنود.

مگر این مردم به غیر از این نخل ها چه در آمد دیگری دارند که دلشان را به آن خوش کنند.

ادامه گزارش را حتما بخوانید.....

 
 
خرماهای خشک شده و از بین رفته

باید به مسئولین بخش و استان خسته نباشید گفت چرا که تمام تلاششان را کردند واقعا ممنون

کاش کمی به این موضوع اشاره می کردند ... آنوقت دائم می گویند که می خواهیم فین را شهرستان کنیم ... چه شهرستانی ؟؟؟؟؟ شهرستانی که در  آن هیچ گونه منبع درآمدی نباشد و به جای جذب نیرو شاهد فرار آنها باشیم شهرستان از آب در نمی آید..


اگر تنها کمی ... فقط کمی عزم مان را جمع می کردیم و همت می کردیم الان وضعمان این نبود.

فقط خدا به داد این مردم بیچاره و رنج کشیده برسد .....

به هر حال امسال هم که کاری نکردید خدا کند تا سال بعد کمی چشمتان را باز کنید و  جلو این خسارت ها را بگیرید

خرمایی که نصف آن خشک شود و نصف آن هم در اثر باد و طوفان بریزد و له و لگد مال شود در آمدی برای این مردم نخواهد داشت . پس همان بهتر که کل نخل های را بزنید و به فکر کشت و کار دیگری باشید شاید به درد نسل های بعد بخورد. ما که این درخت خیری ندیدیم و هر روز شاهد مهاجرت بیشتر جوانان به شهر هستیم آیا نمی شود برای آنها در همیج جا شغل ایجاد کرد یا اینکه .... 

البته در فین و مارم و سایر روستاها  کسانی هستند که با کشاورزی اصولی و خرج و مخارج نه چندان زیاد توانسته اند محصول خوبی تولید کنند که آن هم ثمره دست خودشان است اما آن بدبختی که در سال شاید 300 تا 400 هزار تومان بیشتر در آمدش از این درخت نباشد و البته باید نصف آن را هم صرف برداشت و جمع آوری خرماها کند دیگر دستش به جایی بند نیست شما باید دستشان را بگیرید.


می توان علل نابسامانی بازار خرما را در فین از چند جنبه مورد بررسی قرار داد:

1 - نوع درختان خرمای کاشت شده که اغلب آنها از درختان عام پسند نیستند یعنی نمی توان خرمای آنها را برای مصرف خوراکی استفاده کرد  و بیشتر برای کارخانه های نوشابه سازی و غیره استفاده می شود و اغلب آنها به همین دلیل قیمت پایینی دارند. می توان با کاشت انواع مرغوب این درخت مشتریان زیادی را جلب کرد.

مضافتی یکی از درختان مرغوب خرما که متاسفانه تعداد آن در فین شاید به تعداد انگشتان دست باشد

2 - بسته بندی نامناسب: علل عمده دیگر قیمت پایین خرما، بسته بندی نامناسب آن است که ارزش آن را پایین می آورد . بسته بندی شکیل و جذاب خرما باعث می شود تا حد زیادی نقص اول جبران شود. وجود حد اقل یک کارخانه بسته بندی در منطقه الزامی است.


جمع اوری و بسته بندی نامناسب خرما

3 - وجود دلالان متعدد :نمی دانیم چرا دولت نمی تواند برای خرما نرخ قابل قبولی تعیین کند . چرا فقط خرید تضمینی برای گندم و سایر محصولات کشاورزی است . دلالان خرما هر کاری بخواهند با کشاورز می کنند از نرخ پایین گرفته تا عدم پرداخت به موقع و قابل قبول مبلغ خرید. پس وجود یک مرکز خرید تضمینی در شهر فین لازم و حیاتی است.


یکی از انبارهایی که دلالان خرماهای خریداری شده را در آن نگهداری می کنند

4 - عدم وجود افت کش ها و سموم کشاورزی:افت درخت خرما اینگونه نیست که اگر کسی درخت خود را سم پاشی کرد دیگر خیالش راحت باشد. افت این درخت باوجود اینکه شما درختتان را سم پاشی کرده اید می تواند از درختان خرمای همسایه و کشاورزی کنار خانه شما دوباره به درختان شما آسیب برساند . پس اگر سموم این افت به همراه تجهیزات مورد نیاز به صورت ارزان قیمت در اختیار همه کشاورزان قرار گیرد می تواند تا حد زیادی مشکل خرابی  از بین رفتن خرما را حل کند.

5- برداشت محصول:یکی دیگر از مشکلاتی که طی سالهای اخیر کشاورزان فین با آن مواجه هستند عدم توانایی در برداشت محصول خود است. همه شما به خوبی می دانید که درخت خرما می تواند به طور متوسط تا 10 الی 15متر رشد کند و با و جود اینکه جوانان میل و رغبتی به بالارفتن از این درخت ندارند  و خود کشاورزان هم دیگر پیر و از کار افتاده شده اند بنابراین با وجود این روند شاهد روزی خواهیم بود که محصول خرما بر سر درخت آن بماند و هیچ کس توانایی بریدن خرما را نداشته باشد. البته می توان با کاشتن نهالهای کوچک در کنار درختان بزرگ تا چند سال آینده این مشکل را نیز حل کرد . که البته این موضوع نیاز به ترغیب کشاورزان و صرف  بودجه هنگفتی دارد.


دپوی نامناسب و غیر بهداشتی خرما

6-آبیاری نامناسب: از محدود مشکلات دیگر آبیاری نامناسب درختان خرما است . فین با وجود بهره مندی از چشمه های آب فراوان در استان زبانزد است اما عدم بهره برداری درست و اصولی از آب باعث می شود که خسارت های جبران ناپذیری در آینده گریبان گیر این شهر شود. نخل های خرما هم اکنون به طور کل به صورت کرتی غرفابی آبیاری می شوند که روش بسیار نادرستی است . با آبی که در این روش به هدر می رود می توان هزاران هزار هکتار زمین را آبیاری کرد و محصول مرغوب و زیادی را تولید کرد . اما عدم توجه کشاورزان و مسئولین زیربط به این موضوع باعث شده تا هم آب زیادی به هدر رود و هم محصول کمی بدست آید . می توان با روش های آبیاری قطره ای یا حداقل تشتکی این مشکل را تا حد زیادی حل کرد  که باز همت مردم و کمک مسئولین را می طلبد.

عمده مشکلاتی که عرض شد در حال حاضر گریبان گیر خرمای فین و شاید نقاط دیگر استانمان باشد که امیدواریم با کمک مسئولین و همت کشاورزان این مشکلات بر طرف شود.

انشاالله

رضارضایی

مدیر کانون وبلاگ نویسان فین هرمزگان و شهر زیبای فین

http://kwfin.blogfa.com

http://fincity89.blogsky.com



نظرات 4 + ارسال نظر
فین سیتی 30 شهریور 1392 ساعت 10:36 http://www.fincity.blogfa.com

خیلی خوشمزه ست!

ali.bnd 14 شهریور 1392 ساعت 14:28 http://www.bihamta66.blogfa.com

با سلام خدمت آقای رضایی ، به موضوع بسیار خوبی اشاره کردی ...
همانطور که شما هم اشاره کردی واقعاً در چندین سال آینده چه بر سر کشاورزی فین خواهد آمد .. اگه در حال حاضر برنامه ریزی درستی صورت نگیره .. حتما به مشکل بر میخوریم ..

همه میدونند که زحمت کار کردن بر روی نخل ها و محصولاتش چندان سودی در بر نداره یعنی به واسطه زحمت فراوانی که در برداره ، اکثر جوونا رو نا امید کرده و کمتر جوونی رو میبینیم که دل به این کار بده ، علت واقعیش چی میتونه باشه ، یعنی جوون امروزی ، تنبل و بی حوصله شده که از کار کردن فراریه یا در این موضوع آینده ای رو به خودش نمیبینه .. در واقع شاهدیم کسانی که به بالای نخل می روند ، اکثرا جوونای دیروز و بزرگترهای امروز هستن .. در واقع فرزندانشون هم رغبتی به این کار ندارند و یا اینکه اصلاً توانای و مهارتشو ندارند ... اگه دهه ی اخیر رو بازبینی کنیم اکثر نخلداران شغل دیگری رو دارند و نگاهشون به باغها فقط به عنوان شغل دوم یا میراث گذشتشون هست و این رو در چهره ی جوونای امروزی نمیبینیم .. کار کردن در گرما و سختی های بیش از حد اون ..... حرف برای گفتن زیاده ولی راه حل درست چی میتونه باشه که اقتصاد کشاورزی فین که مهمترین موضوع و دغدغه فین هم محسوب میشه به سمت نابودی نره ..؟؟؟؟؟؟؟؟

DJOMID 4 شهریور 1392 ساعت 14:55

آقای رضایی شما درست میگید/باور کنید من از آینده میترسم که چه بلای سر فین و مردمانش میوفته//خیلی خیلی افتضاح هستش//مسیولین که تو دفترشون نشستن خبر ندارن از کشاورزی که شب و روز خودشو میزنه به نخلاش برسه آخرشم هیچی به هیچی/دیگه فک نکنم تا چند سال دیگه خرمایی واسه خوردن باشه///خدا لعنت کنه کسی رو که فریاد مردم فین بشنوه و کاری نکنه/یه بنده خدایی از مسیولین هر شب تو خیابون فین پیاده روی میکنه.از فین میره به مارم و بر میگرده.یعنی کوره یا خودشو به نفهمی زده//تو ای مسیری که پیاده روی میکنه چه قد مشکل هست چه قد نخل هستش .یعنی نمیبینه(..تیکه به ش.ه.ر.د.ا.ر)حرف آخرم هم اینه که براتون متاسفم مسیولین از جمله شهردار/بخشدار/شورا/استاندار/فرماندار/و نمایندگان بندرعباس در مجلس

خدا به داد مردم فین برسه

م.ن 3 شهریور 1392 ساعت 11:39 http://والیبال فین

کاملا درسته. این جور کارها مربوط به مسئولین محترم نمی شود. اونا مشغله های ذهنی واجب تری مثل برگزاری "جشن شادی و بادبادک بازی دارند
اسم این آفت زنجره هست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد