شهر زیبای فین  * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهر زیبای فین * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهرفین .جاذبه های گردشگری.قلعه فین.استخرفین-دانلود نرم افزارجدید- بازی موبایل .ترفند.آموزش.فتوشاپ.کتاب الکترونیک
شهر زیبای فین  * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهر زیبای فین * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهرفین .جاذبه های گردشگری.قلعه فین.استخرفین-دانلود نرم افزارجدید- بازی موبایل .ترفند.آموزش.فتوشاپ.کتاب الکترونیک

آب و هـوای فین

فین ، در ناحیه ای مسدود قرار گرفته و بوسیله کوه ها و تپه ها محاصره شده . هوای آن در تابستان خشک و داغ و در زمستان معتدل است . در بعضی از زمستان ها مقدار کمی برف بر قله کوهی به نام « کوه باز » که در فاصله دو  فرسنگی  شمال فین قرار دارد می نشیند که در سرد تر ساختن هوای منطقه بی تأثیر نیست . تابستان نوعی باد گرم مو سمی هوا را به شدت داغ و طاقت فرسا می نماید که به این باد مردم شهر فین « تش باد یا لوار » می گویند .

آب آشامیدنی مردم سابقاً از برکه ها و چشمه ها تأمین می گردید بدین معنی که تا برکه ها از آب باران پر بود اغلب مردم آب آشامیدنی خود را از آنها می گرفتند و چون آب برکه ها  تمام می شد از آب چشمه استفاده می کردند ، اما اینک سالهاست که آب چشمه بوسیله لوله کشی وارد نخلستان ومنازل ومعابر گردیده است و برکه ها از رونق افتاده اند.

 فین دارای دو چشمه درخشان وزیباست .این چشمه ها در آخرین نقطه شمالی نخلستان و در دهانه « تنگ لاور کوه » از اعماق زمین می جوشند و نخلستان و زمین های مزروعی را مشروب می سازند . از تاریخ پیدایش آنها اطلاعی در دست نیست و کسی نمی داند که چند سال و چند قرن از عمرشان می گذرد . دست طبیعت ، چشمه ها را ماهرانه و عادلانه بین دو بخش فین ، یعنی « کوروان و ماستان » تقسیم نموده ـ کوروان وماستان بوسیله رودخانه أی موسوم به « رودخانه میان شهر » از هم جدا می شود واین رودخانه در حقیقت گذرگاه سیل است .

بر روی چشمه کوروان از سالها پیش ساختمانی از سنگ و ساروج با سقف طلاقی بنا شده و به صورت « حمام عمومی » مورد استفاده قرار می گیرد و به نام « حمام فین » شهرت دارد. ساختمان مذکور شامل یک اتاق کوچک ورودی است که برای نگهداری لباس در نظر گرفته شده  و از آنجا چند پله پائین تر چشمه زلال و شفاف و درخشان از لابلای صخره ها و شکافی عمیق ، آرام بیرون می آید و پس از گذشتن از سنگی سبز و فیروزه أی وارد دالانی سرپوشیده به طول یکصدو پنجاه متر می شود و به طرف نخلستان پیش می رود .

در سال 1347 برای نخستین بار آب چشمه ماستان بوسیله شبکه لوله کشی وارد خانه ها و معابر عمومی گردید .

منبع هر دو چشمه ظاهراً یکی است و این از شباهت رنگ و طعم آنها استنباط می گردد . آب چشمه های فین در زمستان به نظر گرم ومطبوع می آیند ودرتابستان خنک و آرامش بخش و این ناشی از اختلاف درجه محیط خارج در زمستان و تابستان است . بخار ملایم ومطبوعی که زمستانها در بامدادان فضای داخل حمام را می پوشاند استحمام را لذت بخش تر می نماید ، این بخار تا پاسی از روز در تمام طول مسیر آب متصاعد است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد