شهر زیبای فین  * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهر زیبای فین * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهرفین .جاذبه های گردشگری.قلعه فین.استخرفین-دانلود نرم افزارجدید- بازی موبایل .ترفند.آموزش.فتوشاپ.کتاب الکترونیک
شهر زیبای فین  * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهر زیبای فین * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهرفین .جاذبه های گردشگری.قلعه فین.استخرفین-دانلود نرم افزارجدید- بازی موبایل .ترفند.آموزش.فتوشاپ.کتاب الکترونیک

زندگی نامه و تألیفات استاد احمد سایبانی

 

 

احمد سایبانی از هرمزگانیهای عاشق این دیار میباشد که عشق و علاقه ایشان به این دیار در تالیفاتشان مشهود میباشد. کتابهای سودمند و تحقیقات ایشان برای ما میتواند منبع خوبی باشد. 

همت و تلاش آقای سایبانی و تالیفات و گرداوریهای اطلاعات پراکنده دیگران و خویش و مکتوب نمودن آنها برای تاریخ هرمزگان و ایران ماندنگار خواهد بود و شناساندن این استان، و آمار و ارقامی که از وضعیت استان میدهد مستند، و بر پایه مدارکی میباشد که در اختیار خوانندگان قرار میگیرد.

در رابطه با شرح حال استاد در کتاب بندرعباس و هلال طلایی چنین آمده است  :  

احمد سایبانی فرزند علی در سال ۱۳۱۲ خورشیدی در بندرعباس چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در بندرعباس و دوره دو ساله دانشسرای مقدماتی و ششم متوسطه را در کرمان گذراند . و در مهر ماه سال ۱۳۳۱ خورشیدی به خدمت فرهنگ ( آموزش و پرورش ) در آمد.

در مهر ماه سال ۱۳۳۸ به دانشسرای عالی تهران راه یافت و پس از اخذ لیسانس و فراغت از تحصیل، برای ادامه خدمات فرهنگی و آموزسی به بندرعباس بازگشت و تا زمان بازنشستگی در مشاغل مختلف آموزشی و اداری خدمت کرد .

علاوه بر سمت های آموزشی، در خدمات اجتماعی دیگر نیز فعالیت داشته که اهم آنها عبارتند از :

مشاور دادگاه اطفال در دادگستری بندرعباس ، عضو هیات مدیره درمانگاه مهدیه بندرعباس ، بازرس انجمن حمایت از زندانیان بندرعباس ، نایب رئیس شورای آموزش و پرورش منطقه ای بندرعباس ، مدیر عامل باشگاه معلمان بندرعباس ، عضو انجمن شعر و ادب هرمزگان، عضو انجمن قلم هرمزگان، عضو انجمن آثار ملی استان هرمزگان و یک سال و چند ماه شهردار بندرعباس.

ایشان تا کنون چهار کتاب تالیف نموده اند:

  • فین بندعباس (سال ۱۳۶۹)
  • از بندر جرون تا بندر عباس (سال ۱۳۷۰)
  • بندرعباس و هلال طلایی (سال ۱۳۸۳)
  • جاسک در گذر زمان (سال ۱۳۸۴)

علاوه بر این، استاد مقالات واظهار نظرهای فراوانی در روزنامه های تهران و شیراز و نشریات محلی هرمزگان داشته و دارند

اولین نوشته ایشان فین بندرعباس میباشد که استاد از دیارنیاکان خویش سخن آغاز کرده و در وصف فین میگوید :

برای بسیاری از هموطنان عزیزمان فین نامی آشناست و چون با آن برخورد نمایند ، معمولا فین کاشان و حمام آنجا و داستان قتل سردار بزرگ ایران میرزا تقی خان امیرکبیر را در خاطر مجسّم می سازند ... ، اما این جا سخن از فین بندرعباس ، نخلستانی در جنوب ایران و در ساحل خلیج فارس ...

کتاب فین بندرعباس شامل دوازده فصل و سه پیوست و نقشه ها و عکسهای زیبایی از آن دیار میباشد در این کتاب به طور کامل در مورد درخت نخل ( خرما) و فرهنگ و زبان  فین نوشته شده است که میتواند منبع مستندی برای دیگران باشد.

کتاب دوم ایشان از بندر جرون تا بندر عباس با مقدمه استاد باستانی پاریزی میباشد که کتابی بس مفید و جالب است. در قسمتی از نوشته استاد باستانی پاریزی در سرآغاز کتاب آمده است :

این هلال طلایی که به نام بندرعباس و مجموعه جزایر قشم و کیش و هرمز در جنوب ایران قرار گرفته مهمترین نقطه استراتژیکی این مملکت است که قرنها و هزاره ها گلوگاه استراتژیکی و نفس کش اقتصادی ایران بوده است .

میلیونها و میلیاردها (تومان، دلار یا لیره) کالا به وسیله شتران باربر به این هلال طلایی رسیده و با کشتی، بار شده و به اکناف عالم رفته و میلیونها و میلیاردها کالای اقتصادی از اطراف عالم به این ناحیه وارد شده و از کشتی دریا پیاده شده و به کشتی بیابان (شتر) انتقال یافته و در اکناف ایران و شمال قفقاز و آسیای صغیر پراکنده شده است.

 

سومین کتابشان بندر عباس و هلال طلایی میباشد که در تیراژ ۳۰۰۰ نسخه در سال ۱۳۸۱ توسط انتشارات زعیم و چاپخانه نگارش امروزدر دسترس عموم قرار گرفته است . این کتاب حاوی ۸ فصل است و با شعری از استاد محمد علی یزدانفر به نام " حماسه خلیج فارس شروع شده است :

حماسه خلیج فارس

آید ز مرزهای جنوب ایــــــن ندا بگـــــوش

با شـــور و پایکوبی ، با بانگ و خـــــروش

ما پاســـدار مرز و نگهبــــان کشوریـــــــم

آماده جان به کف ، برو ای مدعی خموش

بگشــــای گوش دل به ندای خلیج فارس 

تا بشنــــــوی ز سینه امواج این ســروش

من قرنهاست بوسه بر این خاک می زنم

بر سرزمیــــــن نادر و بر ملک داریــــــــوش

گــــرگوش دل نبـــود ، تـوانی بچشم دید

گنجی ز افتخار کهن ، دردیـــــار شــــوش

ما بــــهر پـــاس خاک نیاکان خویشتـــــن

جان بر کف ایستاده ، درفش وطن بدوش

در این کتاب در رابطه با سیطره انگلیسیان و پرتغالیها در بندرعباس در دوران صفویه، افشاریه و زندیان اشاره شده است و حاوی اطلاعات جالبی میباشد 

نوشته جدیدشان جاسک در گذرگاه زمان که در مورد شهرستان جاسک و بشاکرد میباشد و در سرآغاز آن آمده است :

مردم جاسک به زادگاه خود دلبستگی دارند و بر این اعتقادند که هر کس ، ماهی جاسک را خورد دل برکندن او و رفتن از این شهر برایش دشوار است. ( اقبال یغمای)

در این کتاب به تاریخ بندرجاسک و بشاکرد پرداخته است و دارای نقشه ها و اطلاعات و آمار در این زمینه میباشد. در قسمتی از این کتاب آمده است:

ابن بطوطه جهانگرد معروف مراکشی که اوایل قرن هشتم هجری قمری در راه سفر به دریای عمان و خلیج فارس، از جاسک نیز عبور کرده، در سفرنامه خود مینویسد: روزدوم به جاسک رسیدیم ...گذران مردم جاسک از صید ماهی است که لُخم نامیده میشود

لردکرزن نویسنده و سیاستمدار انگلیسی در کتاب معروف خود به نام "ایران و قضیه ایران" در دیدار ازجاسک جدید مینویسد: به جای ساختمانهای سابق قلعه ای چهارگوشه بنا شده که نایب الحکومه در آن به سر می برد. آنجا دارای پادگانی است شامل ۴۰سرباز به فرماندهی یک گروهبان. فرماندار در آنجا مرکزقدرت حکومت است و در رشته ساحلی ناحیه خود با نفرات نظامی اش موجب ترس و واهمه طوایف آن حوالی است، چیزی که خوشایند قبایل محلی نیست، زیرا آنها آزادی خود را در خطر می بینند.

آنچه که درتمام نوشته های سایبانی بیشتر به چشم می خورد، اطلاعات و آمار مدارس و فرهنگیان (آموزگاران، روسا آموزش و پرورش) استان است که البته دلیل آن فرهنگی بودن و در اختیار داشتن اطلاعات صحیح ایشان میباشد که آنها را به اطلاع خوانندگان خویش رسانیده است.

در کل، زحمات ایشان و یاد نمودن از مناطقی در استان ( فین ، جاسک ، بشاکرد ) که کمتر کسی به آنها توجه نموده است جای بسی خوشوقتی میباشد.

در نتیجه آنچه که باید در نظر داشت، این است که هرمزگان دوران سختیها را گذرانده و اینک دوران شکوفایی آن میباشد و این حاصل نخواهد شد مگر به دست ما هرمزگانیها و در این راه نگرش به عقب باعث خواهد شد که به آینده امیدوار باشیم و سهمی برای خویش در نظر بگیریم. هیچگاه نباید از یاد ببریم که این دیار چه سختیها و مرارتهایی کشیده است. با توجه به اینکه مرزهای جنوب ایران عزیزمان چندین دهه دستخوش حملات غارتگران، استعمارگران و استثمارگران ( انگلیسها ، پرتغالیها ، هلندیها و اعراب ) بوده است. تلاش و مبارزه دریادلان این خطه با آنها و بیرون راندن متجاوزان از سرزمین مقدسمان ، و یاد و خاطره آنان را گرامی داشتن از وظایف تک تک ما ایرانیان میباشد.

پس باید راه آنان را سرلوحه خویش قرار داده و در حفظ کیانمان ایران سختکوش باشیم و آن را از پلیدیها و تجاوزات بیگانگان مصون نگه داریم و همه ما باید در این راه گام برداریم که آیندگان هم بدانند که ساخت این خانه با تلاش و ایثار بوده است و عشق و علاقه به سرزمین در وجود جنوبی و ایرانیان شعله ور است.

مطالعه کتابهای استاد احمد سایبانی را به هرمزگانیهای خوبم و همچنین ایرانیان عاشق ایران توصیه میکنم.

با آرزوی موفقیت و خسته نباشید برای این اندیشمند هرمزگانی.