شهر زیبای فین  * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهر زیبای فین * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهرفین .جاذبه های گردشگری.قلعه فین.استخرفین-دانلود نرم افزارجدید- بازی موبایل .ترفند.آموزش.فتوشاپ.کتاب الکترونیک
شهر زیبای فین  * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهر زیبای فین * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهرفین .جاذبه های گردشگری.قلعه فین.استخرفین-دانلود نرم افزارجدید- بازی موبایل .ترفند.آموزش.فتوشاپ.کتاب الکترونیک

دعای قبل از نمازهاى فریضه

یا عَلِىُّ یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رَحیمُ اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظیمُ الَّذى لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىءٌ
اى والا، اى بزرگ، اى آمرزنده، اى مهربان، تویى پروردگار بزرگ، آن کسی که همانند او نیست
وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ وَ هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِ
و او شنوا و بینا است و این ماهى است که او آنرا بزرگ و گرامى داشته و شرافت و برترى داده بر ماه‌های دیگر
وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذى فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَىَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ
و این ماه، ماهى است که او روزه گرفتن را بر من واجب کرده و این ماه، ماه رمضان است
الَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانِ
همان ماهى که قرآن را در آن فرو فرستادى، قرآنى که راهنمایى برای مردم است و حاوی نشانه‌هایی روشن است برای هدایت و تشخیص (و جداسازی میان حق و باطل)
وَ جَعَلْتَ فیهِ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ
و در این ماه شب قدری هست که آن را بهتر و برتر از هزار ماه قرار دادی
فَیا ذَالْمَنِّ وَ لا یُمَنُّ عَلَیْکَ مُنَّ عَلَىَّ بِفَکاکِ رَقَبَتى مِنَ النّارِ
پس ای صاحب منت بر ما که هیچ کس بر تو منت ندارد، بر من منت بگذار با رهاسازی من از آتش (عذاب)
فیمَنْ تَمُنُّ عَلَیْهِ وَ اَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
و مرا همراه با آنان که بر آنها این منت را خواهی گذاشت به واسطه‌ی رحمت و بزرگواری‌ات داخل بهشت گردان، اى مهربانترین مهربانان

دعای افطار

روایت شده که حضرت امیرالمؤ منین (علیه السلام) هرگاه مى خواست افطار کند مى گفت :
اَللّهُمَّ لَکَ صُمْنا وَعَلى رِزْقِکَ اَفْطَرْنا فَتَقَبَّلْ مِنّا اِنَّکَ اَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ
خدایا براى تو روزه گرفتیم و با روزى تو افطار می‌کنیم، پس روزه‌ی ما را بپذیر که به راستى تو شنوای دانایى

خطرات وحشتناک نوشیدن آب یخ در شروع افطار

iranvij_3043309734
با توجه به حرارت زیادی که معده در پایان روز پیدا می کند، شروع افطار با آب سرد بسیار مضر و حتی خطرناک است.

در این حالت معده دچار انقباض شدید می شود که این امر ضعف معده و بروز مشکلات گوارشی را در پی دارد.

اگر افطار را با آب سرد شروع کنید مانند آن است که روی یک ظرف چینی داغ آب سرد بریزید.مشابه همان بلایی که سر ظرف چینی می آید بر سر معده شما نیز خواهد آمد.

هم چنین به این دلیل که در ابتدای افطار کبد تمایل شدیدی به جذب غذا دارد، آب یخ مصرف شده توقف چندانی در معده نمی کند و بلافاصله وارد روده می شود که این مسئله می تواند باعث بروز رفلکس پاراسمپاتیک شدید و حتی سنکوپ و مرگ ناگهانی شود.

طبیعتاً به دلیل بالا بودن حرارت معده، استفاده از آب جوش یا نوشیدنی های داغ هم  چندان مناسب نیست.

بنابراین همچنان که در احادیث آمده است، اگر می خواهید روزه خود را با آب باز کنید باید از آب جوشیده ولرم استفاده کنید. طبق این روایات، آب ولرم اخلاطی را که در طول روز در معده جمع شده است، می شوید.

زندگی عاشقانه احسان خواجه‌امیری


احسان خواجه‌امیری بهترین خواننده سال!


قصه اول:

پسری کوچک که از بد حادثه بر اثر یک اتفاق عجیب درست زمانی که می‌توانست پا به پای بچه‌های محله‌شان راه برود و بازی کند، ناگهان قدرت راه رفتن را از دست می‌دهد او مجبور می‌شود تمام مدت از پنجره خانه‌شان با حسرت به دویدن و بازی همسن و سال‌هاش نگاه کند... شاید نتوان حال این پسربچه پشت پنجره را فهمید ولی این تازه شروع دردسرهای این کودک شهرستانی دوست‌داشتنی است. رضا علاقه مند و عاشق و شیدای چیزی می​شود که نباید... بله! عشق ورزیدن به موسیقی آن هم در یک خانواده سنتی در شهر بندرعباس. 18 سال گذشت و پسربچه داستان ما به هر خون دل خوردنی بود خودش را به جایی رسانده که کل پایتخت با آدم‌های تحصیلکرده و ثروتمندش از گوشه و کنار جمع می‌شوند و به عنوان یک پز به دوستان خود با صدای بلند اعلام می‌کنند که من رفتم 2 ساعت کنسرت و رضا صادقی را از نزدیک دیدم... بله! رضا صادقی همان پسری است که اگر ما در شرایطش قرار داشتیم شاید حداکثر الان یک کار کوچک در بندرعباس داشتیم مثلا شاگرد یک واکسی  بودیم یا حداکثر پیش پدرمان کار می‌کردیم و حقوقی بخور و نمیر داشتیم... به زمین و زمان هم فحش می‌دادیم که چرا نتوانستیم از بچگی راه برویم، چرا عاشق چیزی شدیم که نباید می‌شدیم، چرا هر چی امکانات و پول است در تهران و پیش بچه‌پولدارهاست و چرا خدا ما را دوست نداشته، ولی انگار هیچ کدوم از این سؤال‌ها به ذهن رضا صادقی نرسیده و قرار گذاشته که روی دنیا را کم کند (قصد پیاده شدن هم ندارد) داستان رضا به نظر تا اینجای کار خیلی خوب بوده، با این پشتکار بعید به نظر نمی​رسد که قله​های بزرگ‌تری را هم فتح کند...

بقیه در ادامه مطلب  ادامه مطلب ...

آداب افطاری و انواع غذاهای سفره افطار در فین

در فین نیز مانند سایر مناطق استان هرمزگان در ماه رمضان مردم با آیین خاصی مراسم افطاری و روزه داری را اجرا می کنند.

البته بسیاری از این آیین ها و مراسم در کل استان معمول می باشد و شاید تنها خاص این منطقه نباشد.

در این ماه پر خیر و برکت سفره های افطاری به کمک خیرین و مردم در مساجد سطح شهر برقرار است و مردم بعد از اقامه نماز مغرب و عشا روزه خود را در کنار دیگر نمازگزاران و مومنین باز می کنند که این موضوع خود خیر و برکت بسیاری دارد . در فین سحری کمتر داده می شود جز در شبهای قدر که تقریبا تمامی مساجد سطح شهر بعد از مراسم احیا غذا تهیه می کنند  و از احیا کنندگان این شبها پذیرایی می شود.

سفره های افطاری تقریبا هر شب در مساجد و گاهی در خانه های بسیاری از مومنین پهن است و هر کس به اندازه وسع خود سعی می کند فیضی از  این ماه ببرد.

از جمله سنت های مرسوم که از گذشته تا حال در این منطقه مرسوم بوده است  افطاری دادن گروهی بوده است که در ان معمولا همسایه ها یا افراد فامیل به صورت دسته جمعی بعد از اینکه تصمیم گیری کردند که چه غذا یا دسری را باید آماده کنند به تهیه آن می پردازند  بدین گونه که یا هزینه آن را جمع آوری کرده و یک نفر را مسئول خرید می کنند و با هم به پخت و تهیه آن می پردازند یا اینکه هر کسی قسمتی از مواد آن غذا را تقبل کرده و آماده می کند و با هم می پزند و لازم به ذکر است که خانم های کدبانوی این منطقه بیشترین سهم را در این رسم و رسومات دارند .

البته بعضی از خانواده های بنا بر ندوراتی که دارند هر سال در ماه رمضان در یک یا چند شب خاص غذای افطاری را در خانه آماده کردند و آنرا برای استفاده در یک یا چند مسجد سطح شهر توزیع می کنند . .

از غذاها و دسرهای خوشمزه این که در این ماه بیشتر در سفره ها دیده می شود می توان به انواع خورشت ها ، حراروت ، شله زرد ، آش ، خرما و گردو ، کیک و بسیار از دسر های دیگر اشاره کرد که وجود بسیاری از  این دسر های خوشمزه فقط در ماه رمضان دیده می شود که این موضوع خود باعث می شود که حال و هوای این ماه پر خیر و برکت بیشتر احساس شود  که نمونه آن در هیچ ماهی نیست.

بسیاری از خانواده های فینی با وجود اینکه وسع مالی ندارند ولی به دلیل علایق و اعتقادات خاصی که مخصوصا نسبت به این ماه دارند سعی می کنند که سهمی در افطاری دادن داشته باشند چونکه معتقدند این ماه ماه برکت و روزی خداوند است و هر چند که بدهی دو برابر آن را خواهی گرفت.



یک خبر مهم؟؟؟؟

در پی حادثه ای که در پست قبلی به ذکر آن پرداختم با خبر شدم که ظاهرا قرار است امتحانات ترم تابستان دانشگاه پیام نور واحد فین در بندرعباس برگزار شود که این موضوع اعتراض خیلی از دانشجویان را در پی داشته است.

هنوز علت این موضوع مشخص نشده و اینکه مسئولین دانشگاه چه تصمیمی در این رابطه گرفته اند؟ به هر حال این موضوع به گفته تعدادی از فرهنگیان این منطقه می تواند مقدمه ای باشد برای برچیده شدن دانشگاه از این منطقه که دیار فرهنگ و ادب است و این برای مردم این بخش باید زنگ خطری باشد!!!!!

امیدوارم این موضوع با همیاری مردم و پیگیری های مسئولین بخش به سرانجام برسد و تنها دانشگاه این منطقه کوله بار سفر را نبندد .