شهر زیبای فین  * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهر زیبای فین * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهرفین .جاذبه های گردشگری.قلعه فین.استخرفین-دانلود نرم افزارجدید- بازی موبایل .ترفند.آموزش.فتوشاپ.کتاب الکترونیک
شهر زیبای فین  * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهر زیبای فین * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهرفین .جاذبه های گردشگری.قلعه فین.استخرفین-دانلود نرم افزارجدید- بازی موبایل .ترفند.آموزش.فتوشاپ.کتاب الکترونیک

مناظر دیدنی – تاریخی فین هرمزگان

سلام دوستان براتون مناظر زیبا و دیدنی از بخش فین را هم به صورت فایل pdf وهم فایل متنی در ادامه مطلب قرار دادم امیدوارم که مورد استفاده مناسب همه شما عزیزان قرار بگیرد فایل pdf را می توانید در همین صفحه دانلود کنید برای دیدن فایل متنی به ادامه مطلب بروید......

 دانلود : فایل pdf   

 حجم فایل:  3/34mb

            دوستان نظر یادتون نره ممنونم 

تهیه و گردآوری : رضارضایی- دبیر آموزش و پرورش فین 

منبع : کتاب فین - بندرعباس نوشته استاد احمد سایبانی

مناظر دیدنی تاریخی فین هرمزگان

1 . قلعه فین :

مهمترین اثر تاریخی و قدیمی فین قلعه آن است که در ضلع جنوبی نخلستان و در روی تپه ای مرتفع بنا شده است و با گذشت قرن ها هنوز شکوه و جلال خود را حفظ کرده است . از سال بنای آن اطلاع دقیقی در دست نیست اما طبق اظهار سه نفر باستان شناس که در سال 1336 شمسی به فین آمدند در قرن دهم هجری مقارن با حکومت سلسله صفوی و پادشاهی شاه عباس یا اندکی پیش از آن یعنی زمان تسلط پرتغالیها بر جزیره هرمز و بندرعباس بنا شده است .

قلعه فین دارای برج و باروها و تأسیسات بسیار است که هنوز کم و بیش بر جا مانده است . قسمت فوقانی آن با دیواری از خشت خام و سنگ محصور شده و اثر آب انباری کوچک و مسقف ، چاه ، زیارتگاه و دو باب تالار پذیرایی با گنجایش تقریبی هر یک یکصد نفر در آنجا دیده می شود . کلانتر و اعوان وانصار او در این قسمت زندگی می کردند در شمت شمال آن در قدیم دروازه ای چوبی داشته که درب اصلی ورود به قسمت فوقانی بوده و از انجا با نردبان به بالای قلعه می رفتند . در روزگاری که قلعه مقرر استقرار کلانتر و لشکریان او بوده مردم فین نیزاطراف قلعه زندگی می کردند تا در پناه تفنگداران و چریکها از شر اشرار وسارقین در امان باشند . در قسمت پائین آب انبار بزرگی وجود دارد که ظاهرا از آب باران پر می شده و به مصرف ساکنین قلعه رسیده است . تا سال 1324 تعدادی توپ سنگین در اطراف برج و باروها به طور پراکنده دیده می شد که حکایت از قدرت رزمی و شکوه قلعه در گذشته می نمود .

2 . حمام :

ساختمان حمام از سنگ و ساروج بر روی چشمه کوروان یکی از دو چشمه ضلع شمالی فین ساخته شده است . بر اساس نقل قولها شخصی که اهل لار و ساکن فین بوده به ساخت آن همت گماشته است . این حمام دارای دو رخت کن و دو طاق گنبدی است که به شکل ماهرانه ای با سنگ و ساروج بنا گردیده است .

3 . سرچشمه و آسیاب مارم :

در شمال محله بزرگ مارم در دامنه کوه دو چشمه نزدیک به یکدیگر نخلستان بزرگ مارم را آبیاری می کنند .

 در سرچشمه آب بر روی تخته سنگی بزرگ با شیبی ملایم و آبشار گونه ای سرازیر می شود که منظره ای دیدنی و زیبایی را بوجود آورده است . در کنار سرچشمه ساختمان آسیاب آبی مارم ساخته شده از سنگ و ساروج با گذشت سالیان دراز خودنمایی می کند.   

                             

4 . استخر شصت ستون و چهل چراغ فین :

ساخت مجموعه تفریحی ورزشی استخر در ابعاد 26 متر عرض و 50 متر طول در سال 1369 پایان پذیرفته است . این استخر بزرگ که با آب روان یکی از دو چشمه معروف فین تغذیه می شود پذیرای بازدید کنندگان و مهمانان بخصوص در فصل تابستان می باشد . بر بلندای تپه مشرف بر استخر و شهر فین مجتمع گردشگری باغ شهر فین توسط سازمان گردشگری و ایرانگردی استان در حال احداث است . در کنار این دو مجموعه به همت شهرداری پارکی احداث گردیده تا محل تفریح و تفرج بازدید کنندگان باشد.

                      

از دیگر مناظر دیدنی و تفریحی فین می توان به استخر چهل چراغ و سرپوشیده خواهران ، گنبد شیخ کمال الدین عباس ، مقبره سیدحسین  مارم ، قبرستان پرتغالیها در ضلع جنوبی فین و مجموعه چهار برکه و برکه های میان شهر را نام برد که عکس های آن در وبلاگ موجود می باشد.

5 . چشمه های آب گرم و سرد :

1 آب گرم تربوئیه : در شمال غربی فین و در 6  کیلومتری روستای تربوئیه.

2 آب گرم بزرگ : در شمال کوه باز و در روستای پشت تنگ قرار گرفته است.

3 . آب گرم کرپی : در ضلع غربی فین واقع گردیده است .

 6 . کاروان سرای دشت : بین راه فین به لارستان فارس .

7 . غارها : وجود دو غار نمکی بسیار زیبا به نام های تربوئیه و غار خرسین

8 . باغ شهر :

اغلب اماکن شهر در میان نخلستان ها احداث شده بطوریکه خیابان ها و دسترسی های شهر به مثابه شبکه های ارتباطی یک پارک بزرگ مورد استفاده اهالی شهر قرار دارد .   

9 . کوه ها :

۱ - کوه آردان  2 کوه باز  3 کوه زاکین که این کوه ها دارای پوشش جنگلی از درختان بزرگ و مستحکم می باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد