شهر زیبای فین  * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهر زیبای فین * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهرفین .جاذبه های گردشگری.قلعه فین.استخرفین-دانلود نرم افزارجدید- بازی موبایل .ترفند.آموزش.فتوشاپ.کتاب الکترونیک
شهر زیبای فین  * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهر زیبای فین * معرفی جاذبه های گردشگری و مهمترین اخبار بخش و شهر فین*

شهرفین .جاذبه های گردشگری.قلعه فین.استخرفین-دانلود نرم افزارجدید- بازی موبایل .ترفند.آموزش.فتوشاپ.کتاب الکترونیک

برکه ها و آب انبارها در فین

برکه ها آب انبارها

با این که فین از نعمت وجود دو چشمه رخشان و درخشان بهره مند بوده و با بودن آب صاف و زلال چشمه ها نباید آب وآلوده برکه ها قدر و منزلتی داشته باشد ، اما تا چندی پیش مادام که برکه ها آب داشتند کمتر کسی به سراغ اب چشمه ها می رفت البته این امر بدون علت نبوده و مهمترین آن این که آب چشمه ها به شیرینی آب باران نیست . به علاوه چشمه ها در دورترین نقطه آبادی قراردارند در حالی که برکه ها به آبادی و مراکز جمعیت نزدیک ترند . از همه این ها گذشته از نظر افکار عمومی ، آب باران آب رحمت است و باید نوشید .


پیش از آنکه فین لوله کشی شود آب مورد نیاز خانواده ها چه از آب برکه ها و چه از چشمه ها بوسیله مشک به خانه ها حمل می گردید و این کار غالبا بوسیله اشخاص انجام می شد . تنها معدودی از مالکین که الاغ داشتند مشک ها را بوسیله الاغ حمل می نمودند . در روزگارانی که هیچ گونه وسیله خنک کننده نبود مشک بهترین وسیله خنک کننده آب بود و برای این منظور آنرا طوری به درخت یا میخ یا سه پایه مخصوص می آویختند که در معرض جریان هوا قرار گیرد و زودتر خنک شود . آب برکه ها خیلی زود آلوده می شد و عامل پاره ای بیماری از جمله « پیوک » بود .

 

اسامی برکه ها

1- چهار برکه : ر سر راه مالرو قدیم و اتومبیل رو کنونی فین به منطقه کشاورزی لاور ، سه برکه استوانه ای شکل و یک برکه چهار ضلعی وجود دارد که مجموعا به نام چهار برکه ( چار برکه ) شهرت دارد .

برکه چهار ضلعی به شکل + و وصل به یکدیگر است .  ساختمان برکه ها سنگ و ساروج و کمال استحکام بنا گردیده و بوسیله آب باران نواحی اطراف پر می شود . در قدیم وقتی آب  برکه های دیگر تمام می شد دوستداران آب شیرین راه دور و درازی را با تحمل گرما و سرما می پیمودند و خود را به این برکه ها می رساندند و از آب آن بهره می جستند . نواحی اطراف « چار برکه » سابقا بائر و بلا استفاده بود ، اما اینک سالهاست که آباد شده و اراضی وسیعی از آن زیر کشت گوجه ، بادمجان ، هندوانه و خربزه و غیره قرار می گیرد .

2 – بر که بندر کر : در قسمت شمال شرقی فین در ناحیه ای مشهور به « پا برکه » سه برکه وجود دارد که یکی از آنها به « برکه بند کر » شهرت دارند . دو تای آنها در جوار هم و یکی در فاصله تقریبی سیصد متری دو تای دیگر ساخته شده . شکل ظاهری هر سه استوانه ای و مصالح به کار رفته در ساختمان آنها سنگ و ساروج است . معروف است که یکی از برکه ها مسقف بوده که بعد ها فرو ریخته و از آن تاریخ هر وقت سقف دیگری بر روی آنها زده اند پس از چندی فرو ریخته است تا آنجا که به این نتیجه رسیده اند که برکه مذکور با سقف و کلاه ، میانه ای ندارد و هر چه در این راه صرف وقت و هزینه شود بی حاصل است . ضرب المثل معروفی نیز بر همین مبنا بوجود آمده که : « برکه بندر کر سر روی خود نمی گذارد » این ضرب المثل در مورد افراد یا اشیایی بکار می رود که هر چند یک بار چیزی را از دست می دهند و دوباره باید تهیه نمایند .

3 – برکه لرد گوری : در قسمت شمالی کوه اشکتان و در ناحیه مشهور به لرد گوری دو برکه استوا نه ای شکل با فاصله اندکی از هم قرار دارند . ساختمان هر دو از سنگ و ساروج است یکی بزرگ و دیگری کوچک ، برکه کوچک سالها دارای سقف بود ، اما بر اثر زلزله نسبتا شدید فرو ریخت و بعد ها پر گل ولای شد و به کلی از صحنه خارج گردید .

4 – بر که گمبرو : شامل دو برکه بیضوی شکل و در جنوب اراضی مزروعی ماستان قرار دارد رودخانه معروف « لک کش » در شمال این برکه واقع است . این رودخانه خشک و بی آب است و تنها در مواقع نزول باران و جریان سیل ، گذرگاه آبی است که از اطراف وارد ان می شود .

 


 

 منبع : کتاب فین بندرعباس

نظرات 2 + ارسال نظر
حسن 25 شهریور 1390 ساعت 17:15 http://fincity.blogfa.com

سلام همشهری!
درود!!!
خسته نباشی
وقت کردی به وبلاگ فین سیتی هم سر بزن به روز شده
همه مطالب شهر فین رو میتونی توی قسمت موضوعات وبلاگ:گذینه ""آشنایی با شهر فین "" مشاهده کنی

حسن 25 شهریور 1390 ساعت 17:07 http://fincity.blogfa.com

سلام همشهری!
درود!!!
خسته نباشی
به وبلاگ منم سر بزن به روز شده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد